
 

Digital TV chaos shows government lack of interest

A journalist has to take obscure matters and turn them into engaging and understandable stories, showing people why they
should care about them. Sometimes it seems impossible.

This week - tired of the Oscar Pistorius trial - I decided to write about the dispute between broadcasters over how the
country switches over to digital terrestrial TV, a squabble that has gone on for years, spilling over last week into full-page
advertising, and which very few people understand or care about. It is a technical discussion, and understanding the finer
points of encryption, standardisation and other obscurities does not answer the crucial question: does it matter to us?

It comes down to the adage about what happens when elephants fight: the ants are trampled. What we are seeing is a battle
among the major existing broadcasters - MultiChoice, e.tv, the South African Broadcasting Corporation (SABC) - each
determined to protect their territory from each other and from other possible competition. None is acting in the public
interest. The referee here should be the state, in the form of the communications minister and/or the Independent
Communications Authority of South Africa, but a succession of hopeless ministers and the weakness of the regulator have
left us without anyone driving the process to conclusion.

Why it matters

It matters for a number of reasons. The first is that it will affect what broadcasting and internet services we will have in the
future. The move to digital opens up much more space for many more diverse TV channels, so that we can think about
dedicated language, regional or more specialist channels - not just in pay-TV but also free-to-air TV. In the long run, it
should also free up bandwidth to be used for e-government services and more broadband for wireless data, which will assist
in the desperate need for wider, faster internet access.

There have been many blockages along the way. The government set a standard for digital set-top boxes, then - as part of
a dodgy BRICs deal - changed its mind, and it had to be changed back again. When the government ruled that the boxes
had to have encryption, e.tv went to court to oppose this, causing a further delay. It was ruled that the decision be left to the
broadcasters, but they could not agree and had no real interest in settling the matter as delay allows them to continue
growing without more competition.

Late last year, the new, seemingly more engaged and active minister, Yunus Carrim, came up with a compromise: those
who wanted encryption could have it, those who did not would not. MultiChoice did not want it, partly because it had a whole
lot of unencrypted boxes ready to roll out, and encryption would open the door to other competitive pay-TV services. e.tv
wanted it because it might want to introduce a pay service, and it was better for its free services. Government policy was in

21 Mar 2014By Anton Harber

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/AntonHarber


favour of encryption for a number of reasons, a major one being that it was going to subsidise boxes for the indigent and
did not want subsidised boxes that could be stolen and exported. The compromise would mean that the subsidised boxes
could be encrypted and MultiChoice could sell its unencrypted ones. Both of these private broadcasters are aggressive in
defence of their own interests, and as neither got quite what they wanted, they are still squabbling and the minister is
getting irritated, calling MultiChoice a bullying monopoly.

The SABC, under the extraordinary chief operations officer Hlaudi Motsoeneng, did a surprise deal with MultiChoice. The
pay-TV giant funded SABC's 24/7 news channel in exchange for the public broadcaster changing its line on encryption - in
direct conflict with government policy. All of this goes to the way we make decisions in this country and where public
interest lines up in a battle between powerful corporate interests. It is about the government failing to see the importance of
communications in the economy and leaving it in the hands of a succession of weak and short-term ministers. It is about
whether the SABC serves the public interest. And, finally, it is about having a modern communication system that gives us a
diversity of programming.

ABOUT ANTON HARBER

Anton Harber, Wits University Caxton Professor of Journalism and chair of the Freedom of Expression Institute, was a Weekly Mail (now Mail & Guardian) founding editor and a Kagiso
Media executive director. He wrote Diepsloot (Jonathan Ball, 2011), Recht Malan Prize winner, and co-edited the first two editions of The A-Z of South African Politics (Penguin,
1994/5), What is Left Unsaid: Reporting the South African HIV Epidemic (Jacana, 2010) and Troublemakers: The best of SA's investigative journalism (Jacana, 2010).
Find bright new ways to connect to readers - 31 Jul 2015
Publish and be damned in name of patriotism - 24 Apr 2015
Criminal libel has no place in law books - 20 Mar 2015
One step forwards, one back for democracy - 2 Mar 2015
Investment in people keeps news groups afloat - 13 Feb 2015

View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

https://www.bizcommunity.com/Article/196/367/132374.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/127408.html
https://www.bizcommunity.africa/Article/410/466/125926.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/125071.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/124403.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/AntonHarber

	Digital TV chaos shows government lack of interest
	Why it matters
	ABOUT ANTON HARBER


